Presidenten har ordet

Jag heter Elisabet Stålhem Liljendahl och har fått förtroendet att fortsätta som president år 2023-2024 i Rotary Stockholm-Sydväst.

Jag är född och uppvuxen i Västerås. Jag har studerat i Uppsala, men har hela mitt arbetsliv varit verksam i Stockholm.

Vår världspresident 2023-2024, Gordon McInally har som moyyo” Create hope in the world”

Vi är ett lokalt yrkesnätverk. Medlemmarna i vår klubb kommer främst från olika delar av södra Stockholm.

Rotary är ett internationellt yrkesnätverk med 1,2 miljoner medlemmar fördelade på ca 35 000 klubbar över hela världen.

Jag gick med i Rotary för att få möjlighet att ta del av andras erfarenheter, lära känna det lokala samhället, Rotarys hjälpverksamhet och få del av ett stort socialt nätverk.

Vår klubb har en barnfond som årligen delar ut pengartill barn och ungdomar, både utaomlands och i Sverige. Under flera år har fonden stöttat barn via SOS Barnbyar, barn på canceravdelningen vid Karolinska i Huddinge. VI har också deltagit i olika projekt i Kenya och i Sri Lanka.

Vi engagerar oss i vår lokala miljö genom att stötta stiftelsen Rena Mälaren, www.renamalaren.com

Vi utrustar skolklasser med utrustning för att mäta kvaliteten på vattnet i Mälaren.

Rotary har ett ungdomsutbyte som vi deltar i. Svenska ungdomar ges möjlighet att studera utomlands, och vi tar emot en ungdom från ett annat land. I år tar vi emot två utländska studenter och sänder två svenska ungdomar till ett år utomlands.

Låter det intressant? Du är välkommen att besöka oss som gäst till våra möten. Då får du möjlighet att veta mer om oss och vad det innebär att vara medlem i Rotary, vilka möjligheter och förväntningar som finns.

Vi träffas i första hand varannan måndagskväll på Good Morning Hotell i Västertorp, mellan 18.00 och 19.30. Vi bjuder på intressanta föredrag. Vi annonserar på hemsidan vad som är på gång.

Välkommen att anmäla ditt intresse för ett besök, stockholm-sydvast@rotary.se

Besök gärna vår Facebookgrupp Stockholm-Sydväst Rotaryklubb.