Gåvor som gör skillnad

I ett samarbetsprojekt överlämnades idag gåvor för husmiddagar till barnen och deras familjer som vistas på Ronald McDonalds Hus i Huddinge. Detta är ett initiativ från Stockholm-Sydväst Rotaryklubb i samarbete med Erssons Delibistro i Fruängen, Långbro Värdshus och Pane Italiono Bageri & Konditori.

Här tar verksamhetschef Agnieszka Eriksson emot gåvorna från Rolf Ward som tillsammans med Anders Olson är projektansvariga i Stockholm-Sydväst Rotaryklubb.

Gåvorna gör det möjligt för stiftelsen att bjuda boende familjer på middag vid några tillfällen under året. I samband med födelsedagar eller andra högtider bjöds på tårtor och kaffebröd från bageriet. Detta är mycket uppskattat av barn och vuxna som tillbringar en tid i huset i samband med barnets behandling av svåra sjukdomar på Huddinge sjukhus. Dessa tillfällen skapar även ett viktigt avbrott under vistelsen på sjukhuset.

Stiftelsen Ronald McDonald Hus är en icke-vinstdrivande organisation som arbetar för att hjälpa familjer med svårt sjuka barn att få vara tillsammans under behandlingstiden. De samarbetar med sjukhuset, andra patientorganisationer och det lokala samhället för att underlätta vardagslivet för familjerna.

I McDonald Hus kan hela familjen med föräldrar och syskon bo tillsammans nära sjukhuset i en hemlik miljö. Till skillnad mot ett vanligt patienthotell finns här möjligheten att ha en vardag.

Agnieszka Eriksson (Ronald McDonalds Hus), Sabrinye Issa (Pana Italiano Bageri & Konditori), Rolf Ward och Fredrik Eriksson (Långbro Värdshus)

Läs mer om huset här | Ronald McDonald Hus Huddinge

Långbro Värdshus | Långbro värdshus (langbrovardshus.se)

Erssons Delibistro i Fruängen | Fruängen – Erssons Deli